Sipariş verirken nelere dikkat etmeliyiz ?

SİPARİŞ VERİRKEN

Mevcut Stok Miktarı: Ürünün siparişi verilmeden önce mağaza deposunda ve reyonda bulunan miktarının bilinmesi gerekmektedir. Var olan sayıya göre sipariş verilecek ürün miktarı belirlenir.
Mağaza Ürün Portföyü: Siparişi verilecek ürünün mağaza portföyü içinde olup olmadığının bilinmesi gerekmektedir.
İnsert Ürünleri: Sipariş verirken insert ürünlerine ayrı bir özen gösterilmelidir. İndirimli olan bu ürünlerin tercih edilme oranı diğer ürünlere göre daha fazla olmaktadır. Bu nedenle İnsert dergisinde belirtilen tarihe kadar ürünün mağazada bulunması için mağazanın ihtiyacı kadar sipariş verilmesi gerekmektedir.
Sezonluk Ürünler: Bazı ürünlerin satışı belli dönemlerde artmaktadır. Sipariş verilirken bu ürünlere özellikle dikkat edilmesi gerekmektedir. Ör: Yazın güneş yağının, içeceklerin, terliklerin satışının artması
Özel Günler: Yıl içerisinde bazı özel günlerde diğer ürünlere göre bazı ürünlerin daha fazla olmaktadır. Anneler gününde hediyelik eşyalar, çiçekler; bayramlarda şekerler....vb
Şirket içi duyurular: Siparişi verilen ürünün, mağaza portföyüne dahil olup olmadığının, satışta olup olmadığının Şirket içi duyurulardan takip edilmesi gerekmektedir.
Mağazanın Satış Raporu: Mağaza satış raporları incelenerek ürünlerin ne kadar talep gördüğü gözlenebilmektedir. Sipariş verirken bu bilgilerin dikkate alınması gerekmektedir.
Stok Devir Hızı: Ürünün mağazaya geliş ve çıkış süresi arasındaki zaman dilimine stok devir hızı denmektedir. Eğer ürün mağazadan hızlı bir şekilde çıkıyorsa stok devir hızı yüksek denebilir.

1 yorum:

  1. Perakende Sektörünün Bence sayılı Profesyonellerinden biri olan Sn. Özcan BALİOĞLU'nun Yazıma ilavesini bilgilerinize sunuyorum.

    Merhaba Ahmet bey,

    Sipariş verirken nelere dikkat etmeliyiz ? adlı makalenizde söylediklerinizin

    çoğuna katılıyorum.

    Ancak biraz yorum yaparak yazdıklarınıza katkıda bulunmak isterim.

    Mağaza Ürün Portföyü veya bazıların deyimi ile Assortment bilgisi mağaza yöneticileri veya reyon

    görevlilerinde olmasına gerek yoktur.

    Birçok işletmede Satın Alım veya Kategori Yöneticilerinin işlerini tam yapmamaları veya yapmak

    istememelerinden kaynaklanan bir durumdur bu. Maalesef bu işletmelerde Kategori Yöneticileri

    Ürün Portföyünü istedikleri gibi değiştiriyorlar ama satış ekiplerine bilgiyi daha sonra veriyorlar. Hatta

    bazen hiç bilgi dahi vermeden bir yerlerde duran ürün listesini güncelliyorlar (mail ile gönderi de

    olabiliyor, bir intranet sayfasında da bulunabiliyor).

    Ancak ürün listesi bilgisi tam olmadığı vakit, sipariş veren kişiler yanlışlıkla olmaması gereken ürünlere

    sipariş veriyorlar.

    Bu durumun bazı sakıncaları:

    - Fazla stok

    - Mağazada ürünleri teşhir etme sorunu

    - Raflarda yer kalmadığından bazı ürünler depoya kaldırılıyor

    - Vs..

    Bunlara benzer çok sakınca çıkarabiliriz.

    Bu durumdan da en çok tedarikçiler hoşlanıyorlar, çünkü ürünlerinin hepsinin perakendeci raflarında

    yer almasını istemekteler.

    Bunun yerine Ürün Portföyüne karar verenler biraz daha organize olsalar, yaptıkları işin önemi kadar

    aldıkları kararların uygulandığı da bir o kadar önemli olduğunu kavrasalar belki daha pratik çözüm

    bulunabilir.

    Herhangi bir ürün listesi mağaza mağaza göndermektense bu işi kökten çözülmesi gerektiğini

    düşünüyorum.

    Ve bunun için bir çözüm önerim var, Kategori Yöneticileri satılacak ürünleri bir Excel tabloda

    tutacaklarına, hangi mağazada hangi ürünler satılması gerekiyorsa kullanılan bilgisayar sisteminde bu

    ayırımı yaparak ürünlerin karşına hangi mağaza satılması gerektiği işaretlense işler daha kontrollü ve

    alınan kararlara uygun olarak hareket edildiğinden emin olunur.

    Hatta birçok bilgisayar sisteminde ürünleri alışa kapalı, satışa açık yapma imkanı da bulunabiliyor (her

    sistemde farklılık gösterilebilir) bu şekilde delist edilen bir ürünü mağazalar kendi sistemlerinden veya

    el terminali ile sipariş veremezler, ancak elde olan stoklar satılmaya devam edilebilir.

    Bu konuda birçok Kategori Yöneticisi, Bilgi İşlem Müdürü hatta bilgisayar sistemini satan firmalardan

    bazıları dahi yapılamayacağını iddia etseler de birçok yerde bunu doğru bir şekilde uygulama fırsatı

    buldum. Bu şekilde birçok yanlışlıkların önüne geçilmiş ve perakende işletmeleri bu sayede fala para

    kaybetmekten kurtulmuşlardır.

    Sadece sipariş konusunda bu bilgiyi vererek yaptığınız çalışmalara katkı sağlamak istedim, umarım

    faydalı olmuştur.

    Saygılarımla

    Özcan Balioğlu

    YanıtlaSil

Blog Arşivi ( Tüm yazılara buradan ulaşabilirsiniz )