GEZİ’den Perakende Sektörü gerekli mesajı aldı mı?


Gezi Parkı olaylarının siyasi yönüne değinmeyeceğim. Çünkü şu an o herkesi aşan bir durumda ve tabiri caiz ise ağzı olan herkes bu konuda konuşuyor. Ben bu olayları başlatan kuşaktan ve perakendenin alması gerekli mesajdan bahsedeceğim.

Kuşak farklılıklarının ayrıştırıldığı baby boomers, X, Y ve Z kuşakları diye sınıflandırıldığını artık bilmeyen kalmadı. Gezi bu kuşakları davranışlarını, alışkanlıklarını ve hareket tarzlarını bilmek şirketlerin geleceklerini planlamada önemli bir unsur olduğunun farkına varmamızı sağladı.

Çok kısa bu kuşakların özelliklerine değinecek olur isek ;

BABY BOOMERS Kuşağı (1946-1964): II. bebek patlaması yaşandı. Yokluk dönemlerinin kuşağı’da denilebilir. İdealisttiler. Hiyerarşiye saygılılar, sadakat onlar için önemli, toplumsal olaylara duyarlılar. Kişiliklerine aileleri model oldu. İsteklerini elde edip mutlu oldular. Bazısı teknolojiye yakın bazısı hala uzak, yeni dünyaya adapte olmakta zorlanıyorlar.

X Kuşağı (1965-1979) Sadakatleri duruma göre değişiyor. Bilgiye saygılılar. Kişiliklerini eğitimleri şekillendirdi. Kanaatkarlar. Teknolojiyi kerhen kullanıyorlar, geçmiş ve gelecek arasında köprü oldular.

Y Kuşağı (1980-2000): Onlar genç, akıllı, özgürlüklerine düşkün ve teknoloji tutkunu. Günlerinin yaklaşık 15 saati medya ve iletişim teknolojileri ile etkileşim halinde geçiyor. Hayatlarını rahat yaşamak onlar için çok önemli. İstekleri çok, kolay tatmin olmuyorlar, otorite istemiyorlar, çabuk vazgeçiyorlar. Flip-flop’lar, iPod, tatoo ve kapri pantolonlar tarzlarının bir parçası. Çalışmayı seviyorlar ama hayatlarının sadece iş olmasını istemiyorlar. Otoriteye meydan okuyan, önce ailelerini sonra da patronlarını sorgulamaktan çekinmeyen ve kısa zamanlamalarda iyi iş çıkarmaya odaklı bir kuşak. İş hayatında son derece seçici, diğerlerinden hızlı çalışıp başarısını çabuk kanıtlama çabasında.

Z Kuşağı ( 2000- ): Y’lerden farklı olarak yeryüzüne gelmiş en bağlantılı kuşak. Onlarla iletişim kurmak neredeyse imkansız olacak, ancak bir yolunu bulmamız gerek.

Çünkü artık bu kuşaklar ( Y ve Z )sizin öncelikli çalışanlarınız ve müşterileriniz.

Mutlaka onlarla iletişim kurmamız gerekiyor bunun yolu da gerçekleri söylemek, net olmak ve dillerinden konuşmaktan geçiyor.

ÇALIŞANLARINIZ

Y kuşağı gençlerinin iş hayatına bakış açıları şöyle:
• Günümüzün gözde sektörleri bilişim ve finansı tercih ediyorlar. Bu nedenle perakendeyi onlara sevdirmemiz gerekir.
• Rahat koşullarda çalışabilecekleri, hatta part time işler tercihleri. Onları bu işler ile alıştırıp perakende de tutmamız gerekmektedir. Yoksa ileride yetişmiş eleman bulmakta sektör olarak zorlanabiliriz.
• İnternet bir numaralı iletişim alanları, tüm işlerini bu yolla yapmayı tercih ediyorlar (motosikletini satma, iş bulma ve hatta sevgili bulma), böylelikle hem zaman hem de para kazanıyorlar. Sektör olarak internete daha çok girmeliyiz.
• Yaşanan krizler onları korkutmuyor, bir şekilde zekaları sayesinde sıyrılabileceklerini düşünüyorlar.
• Kendi işlerini kurmak en büyük hayalleri. Sadece doğru zamanı ve fikri bulmaları gerektiği görüşündeler.
Şu anki personel kayıplarımızda X Kuşağı Yöneticiler ile ve Y kuşağı çalışanlarının çatışmaları çok etkili.
X Yönetici kesin itaat bekler iken ( Çünkü o büyüklerine öyle davrandı ) Y kuşağı motivasyon bekliyor ve yapılacak işin neden yapılması gerektiğinin kendisine anlatılmasını ve yaptığı zaman ne ödül alacağını bilmek istiyor. ( Çünkü küçükken oğlum ağzını aç yemeğini yersen sana şunu alacağım veya şuraya götüreceğim diye büyümüş ) Bunlar bizim çocuklarımız bu nedenle onları yönetirken Motive ederek, Fikirlerini alıp, iş verdiğimizde kafasında soru işaretleri bırakmayacak kadar açıklamalıyız.
Diyelim ki yapmadık ne olur. İncir çekirdeğini doldurmayacak bir tartışmada çeker gider. Çünkü bu neslin kimseye eyvallahı yok.

MÜŞTERİLERİNİZ

Bu kuşakların şirketler için diğer önemi ise şu anki ve 5 seneye kadar müşterilerinin çoğunu oluşturacak olmasıdır. Bu yüzden perakendeciler çalışma şekillerini gözden geçirmelidirler.
Artık ileride sadık müşteri (baby boomers ve X Kuşakları ) diye bir şey kalmayacak. Çünkü Y kuşağı İstekleri çok, kolay tatmin olmayan ve çabuk vazgeçen bir yapıya sahip. Bu yüzden perakendeciler müşterilerini sürekli elde tutmak için çaba göstereceklerdir.
Y ve Z kuşaklarının en büyük özelliklerinden biriside aileleri tarafından çok sevilmeleri ve aileri onların arkalarında olmalarıdır. Yani alışverişte bile onları etkileyebilmeleridir. Biz X Kuşakları kısıtlı imkanlar ile büyüdüğümüzden tercih etme, satınalma gibi yetkinliklerimiz ve büyüklerimizi ikna etme kabiliyetlerimiz çok gelişmedi. Bazılarımız çaba gösterse bile hep onların sıkıntılı günlerinin hikâyeleri ile bastırıldık.
Bu kuşaklar teknolojiyi çok iyi kullandıklarından perakendenin teknolojinin içinde onların isteklerine karşılık vermeleri gerekmektedir.

Evet geleceğimiz şekillendirmek için bu kuşakların farkına varmamız gerekmektedir. Gezi Parkı olaylarından Perakendeci bu mesajı almalıdır.

Sizin farkınızdayız



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder