Gezi Parkı olaylarının siyasi yönüne değinmeyeceğim.
Çünkü şu an o herkesi aşan bir durumda ve tabiri caiz ise ağzı olan herkes bu
konuda konuşuyor. Ben bu olayları başlatan kuşaktan ve perakendenin alması
gerekli mesajdan bahsedeceğim.
Kuşak
farklılıklarının ayrıştırıldığı baby boomers, X, Y ve Z kuşakları diye
sınıflandırıldığını artık bilmeyen kalmadı. Gezi bu kuşakları davranışlarını,
alışkanlıklarını ve hareket tarzlarını bilmek şirketlerin geleceklerini
planlamada önemli bir unsur olduğunun farkına varmamızı sağladı.
Çok kısa
bu kuşakların özelliklerine değinecek olur isek ;
BABY
BOOMERS Kuşağı (1946-1964): II. bebek patlaması yaşandı. Yokluk dönemlerinin
kuşağı’da denilebilir. İdealisttiler. Hiyerarşiye saygılılar, sadakat onlar için
önemli, toplumsal olaylara duyarlılar. Kişiliklerine aileleri model oldu.
İsteklerini elde edip mutlu oldular. Bazısı teknolojiye yakın bazısı hala uzak,
yeni dünyaya adapte olmakta zorlanıyorlar.
X Kuşağı
(1965-1979) Sadakatleri duruma göre değişiyor. Bilgiye saygılılar.
Kişiliklerini eğitimleri şekillendirdi. Kanaatkarlar. Teknolojiyi kerhen
kullanıyorlar, geçmiş ve gelecek arasında köprü oldular.
Y Kuşağı
(1980-2000): Onlar genç, akıllı, özgürlüklerine düşkün ve teknoloji tutkunu.
Günlerinin yaklaşık 15 saati medya ve iletişim teknolojileri ile etkileşim
halinde geçiyor. Hayatlarını rahat yaşamak onlar için çok önemli. İstekleri
çok, kolay tatmin olmuyorlar, otorite istemiyorlar, çabuk vazgeçiyorlar.
Flip-flop’lar, iPod, tatoo ve kapri pantolonlar tarzlarının bir parçası.
Çalışmayı seviyorlar ama hayatlarının sadece iş olmasını istemiyorlar.
Otoriteye meydan okuyan, önce ailelerini sonra da patronlarını sorgulamaktan
çekinmeyen ve kısa zamanlamalarda iyi iş çıkarmaya odaklı bir kuşak. İş
hayatında son derece seçici, diğerlerinden hızlı çalışıp başarısını çabuk
kanıtlama çabasında.
Z Kuşağı
( 2000- ): Y’lerden farklı olarak yeryüzüne gelmiş en bağlantılı kuşak. Onlarla
iletişim kurmak neredeyse imkansız olacak, ancak bir yolunu bulmamız gerek.
Çünkü
artık bu kuşaklar ( Y ve Z )sizin öncelikli çalışanlarınız ve müşterileriniz.
Mutlaka
onlarla iletişim kurmamız gerekiyor bunun yolu da gerçekleri söylemek, net
olmak ve dillerinden konuşmaktan geçiyor.
ÇALIŞANLARINIZ
Y kuşağı
gençlerinin iş hayatına bakış açıları şöyle:
•
Günümüzün gözde sektörleri bilişim ve finansı tercih ediyorlar. Bu nedenle
perakendeyi onlara sevdirmemiz gerekir.
• Rahat
koşullarda çalışabilecekleri, hatta part time işler tercihleri. Onları bu işler
ile alıştırıp perakende de tutmamız gerekmektedir. Yoksa ileride yetişmiş
eleman bulmakta sektör olarak zorlanabiliriz.
•
İnternet bir numaralı iletişim alanları, tüm işlerini bu yolla yapmayı tercih
ediyorlar (motosikletini satma, iş bulma ve hatta sevgili bulma), böylelikle
hem zaman hem de para kazanıyorlar. Sektör olarak internete daha çok
girmeliyiz.
• Yaşanan
krizler onları korkutmuyor, bir şekilde zekaları sayesinde sıyrılabileceklerini
düşünüyorlar.
• Kendi
işlerini kurmak en büyük hayalleri. Sadece doğru zamanı ve fikri bulmaları
gerektiği görüşündeler.
Şu anki
personel kayıplarımızda X Kuşağı Yöneticiler ile ve Y kuşağı çalışanlarının
çatışmaları çok etkili.
X
Yönetici kesin itaat bekler iken ( Çünkü o büyüklerine öyle davrandı ) Y kuşağı
motivasyon bekliyor ve yapılacak işin neden yapılması gerektiğinin kendisine
anlatılmasını ve yaptığı zaman ne ödül alacağını bilmek istiyor. ( Çünkü
küçükken oğlum ağzını aç yemeğini yersen sana şunu alacağım veya şuraya
götüreceğim diye büyümüş ) Bunlar bizim çocuklarımız bu nedenle onları
yönetirken Motive ederek, Fikirlerini alıp, iş verdiğimizde kafasında soru
işaretleri bırakmayacak kadar açıklamalıyız.
Diyelim
ki yapmadık ne olur. İncir çekirdeğini doldurmayacak bir tartışmada çeker
gider. Çünkü bu neslin kimseye eyvallahı yok.
MÜŞTERİLERİNİZ
Bu kuşakların
şirketler için diğer önemi ise şu anki ve 5 seneye kadar müşterilerinin çoğunu
oluşturacak olmasıdır. Bu yüzden perakendeciler çalışma şekillerini gözden
geçirmelidirler.
Artık
ileride sadık müşteri (baby boomers ve X Kuşakları ) diye bir şey kalmayacak.
Çünkü Y kuşağı İstekleri çok, kolay tatmin olmayan ve çabuk vazgeçen bir yapıya
sahip. Bu yüzden perakendeciler müşterilerini sürekli elde tutmak için çaba
göstereceklerdir.
Y ve Z
kuşaklarının en büyük özelliklerinden biriside aileleri tarafından çok
sevilmeleri ve aileri onların arkalarında olmalarıdır. Yani alışverişte bile
onları etkileyebilmeleridir. Biz X Kuşakları kısıtlı imkanlar ile
büyüdüğümüzden tercih etme, satınalma gibi yetkinliklerimiz ve büyüklerimizi
ikna etme kabiliyetlerimiz çok gelişmedi. Bazılarımız çaba gösterse bile hep
onların sıkıntılı günlerinin hikâyeleri ile bastırıldık.
Bu
kuşaklar teknolojiyi çok iyi kullandıklarından perakendenin teknolojinin içinde
onların isteklerine karşılık vermeleri gerekmektedir.
Evet
geleceğimiz şekillendirmek için bu kuşakların farkına varmamız gerekmektedir.
Gezi Parkı olaylarından Perakendeci bu mesajı almalıdır.
Sizin
farkınızdayız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder