Emre İnanç KARAKAŞ
İşe Alım ve Eğitim Uzmanı
Değerli Profesyoneller,
Mağazalarda
müşteri memnuniyeti, marka yönetimi, ürün yönetimi kadar bir
önemli konudan bahsetmek istiyorum; iş kazaları. İş kazaları,
her personel ve yöneticinin istemediği bir durum olmasına karşın
iş yaşamımız boyunca her an bizi bekleyen bir tehlikedir. Bu
tehlikeli olgu perakende sektörü için çoğunlukla küçük
yaralanmalarla sonuçlansa da kimi zaman uzuv kaybı ve ölümlere de
yol açmaktadır. İş kazalarının olmaması için çaba harcamak,
yasal mevzuata uyum sağlamak ve çalışanların iSG eğitimlerini
vermek bizim hem hukuki hem de vicdani sorunluluğumuzdur. Tüm
önlemleri almamıza rağmen mağazamızda bir iş kazası olunca bu
süreci nasıl yönetmemiz gerekir?
Bir mağazada iş kazası olduğunda yönetici ve firmanın İnsan Kaynakları bu süreci uygun yönetemezse mağazaya ek maliyet yüklenecek ve bu durum mağazanın karlılığını olumsuz etkilenecektir. İş kazalarının etkin yönetimi olası maliyetlerimizi en aza indirecek bir etki yapmaktadır. Yasaya göre iş kazası olduktan sonra işverenin iki yükümlülüğü vardır;
- Bildirim
- Kazazedeyi tedavi ettirmek
Bir mağaza iş kazası
olduğunda mağaza yöneticisinin yapması gerekenleri
kısaca belirtecek olursak;
- Öncelikle sakin olun. Unutmayın kriz anlarında yapılan panik, mevcut kötü durumu daha fazla kötüleştirmeye ve “dramatize” etmekten başka hiçbir işe yaramaz,
- İş kazası olduktan sonra kazazedeye ilkyardım eğitimi almış sertifikalı birisi ilkyardım müdahalesinde bulunun,
- Kazazede çalışan bir an önce sağlık kuruluşuna ulaştırın,
- Kazazedenin yanında mutlaka yardımcı olabilecek ve kurumumuzu temsil edebilecek bir yönetici/personel gönderin,
- Kazazede sağlık kuruluşuna ulaştırılırken bölge yöneticisine, firmanın İnsan Kaynaklarına ve kolluk kuvvetlerine* haber verin,
- Sağlık kuruluşuna ulaştıktan sonra mutlaka iş kazası olarak kayıt yaptırılmalı ve yazılacak olan tutanağa kaza net bir biçimde yazılmalıdır,
- Mağaza da ayrı bir tutanak düzenlenir ve üç şahit eşliğinde imzalayın. Düzenlenecek olan tutanaklarda; Kazazedenin Adı Soyadı, Çalıştığı vardiya aralığı, olayın oluş tarihi, saati, oluş şekli, yaralanan uzuv hakkında detaylı bilgiler verilmelidir.
İş kazası
olduktan sonra çalışanı sağlık kuruluşuna ulaştırma ve
tedavi masraflarını işveren kendi üstlenmektedir. Üç iş günü
içerisinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Müdürlüğüne bildirim
yapıldığı anda işveren bu ödediği ücretleri alabilmektedir.
İşveren bu süre içerisinde herhangi bir bildirim yapmazsa
harcadığı “masrafları” tahsil edememekle birlikte; iş
kazası, yargıya intigal ettiğinde dosyayı inceleyecek adli
mercii, neden bildirim yapılmadığını sorgulayacak ve olası bir
davada işverenin kullanabileceği “iyi niyet” kozunu daha
başından kaybetmiş olursunuz.
Yukarıda
yazılanlar kaza olduktan sonra izlememiz gereken yol haritasıdır.
Bir İnsan Kaynakları
Profesyoneli olarak şunu belirtmek isterim ki; İş
kazalarının en etkin yönetimi, gerekli yasal mevzuata uymakla
birlikte (İSG Uzmanının istihdam edilmesi, risk analizlerinin
yapılması, eğitimlerin verilmesi vb.) yöneticilerin ve İnsan
Kaynakları çalışanlarının vicdani mevzuata uymasıyla
mümkündür. Bu yapılanlar bir masraf kalemi değil firmanın
sorumluluğudur. Sektörde
rakiplerinize karşı "farklılaşıp" rekabette üstünlük
sağlayacağınız yegane kaynak "insan"dır. İnsan için
yapılan yatırımlar hiçbir zaman bir gider kalemi değil; uzun
dönemde firmalar için bir gelir
demektir.
Saygılarımla