Sektörde eğitimin önemini herkes bilir ve farkındadır.
Eğitim planları hazırlanır, Eğitim içerikleri belirlenir ve eğitimler verilir.
Fakat sonuçları fayda açısından raporlandığında şirkete yeteri derecede katma
değeri olmadığı görülür.
Sebebi maalesef eğitimlerin belirli bir metodolojiye
göre hazırlanmamasından kaynaklanmaktadır. Sizlere eğitimlerin nasıl kalıcı
olacağı ve şirkete katma değer sağlayacağını anlatacağım.
Tüm eğitimcilerin bildiği üzere insan belleği; Okuduklarının
%10’unu, İşittiklerinin %20’sini, Gördüklerinin %30’unu, Hem
görüp hem işittiklerinin %50’sini, Söylediklerinin %80’ini, Uygulayarak
söylediklerinin %90’ını hatırlar.
Peki bu araştırmaya göre nasıl bir eğitim metodolojisi
izlememiz gerekir?
1- YAŞAYAN BİR EĞİTİM
ü
Eğitim
yaşamalı, Sadece yılın belirli bir gününde, Belirli bir zaman dilimde verilen
bir uygulama olmamalı.
ü
Uygulama
kişinin çalışma süresince canlı tutulmalı.
ü Verilen
eğitim insanın tüm duyularına hitap etmeli, Kişi eğitimi gerek eğitim süresince
ve eğitim sonrası mağazasına gittiğinde eğitimle ilgili görselleri görmeli,
Eğitimle ilgili bilgileri duymalı, görmeli, hissetmeli ve hatta tatmalı.
Bunu
sağlamak için;
o Eğitim 2 veya 3 Modülden oluşmalı
o Eğitime gelmeden önce eğitimle ilgili kişilerin hazırlık yapmaları sağlanmalı ( Davetiyelere kısa sorular ve anketler yapılabilir )
o Bir sonraki eğitimde ilk eğitimin kısa bir tekrarı kişilere yaptırılmalı
o Bir sonraki eğitime bir bireysel veya takım çalışması verilmeli
o Eğitimde gördüğü görseller veya sloganları mağazasına gittiği zaman görmesi sağlanmalı.
o Eğitimde duyduklarını mağaza yöneticisinden de duymalı.
o Eğitimde yediği bir şeyi, mağazada da yediğinde aklına eğitim gelmeli.
o Mağazadaki bazı ürünler ve görseller kişilerin bilinç altlarına yerleştirilmeli eğitimi sürekli hatırlaması sağlanmalı
o Eğitim 2 veya 3 Modülden oluşmalı
o Eğitime gelmeden önce eğitimle ilgili kişilerin hazırlık yapmaları sağlanmalı ( Davetiyelere kısa sorular ve anketler yapılabilir )
o Bir sonraki eğitimde ilk eğitimin kısa bir tekrarı kişilere yaptırılmalı
o Bir sonraki eğitime bir bireysel veya takım çalışması verilmeli
o Eğitimde gördüğü görseller veya sloganları mağazasına gittiği zaman görmesi sağlanmalı.
o Eğitimde duyduklarını mağaza yöneticisinden de duymalı.
o Eğitimde yediği bir şeyi, mağazada da yediğinde aklına eğitim gelmeli.
o Mağazadaki bazı ürünler ve görseller kişilerin bilinç altlarına yerleştirilmeli eğitimi sürekli hatırlaması sağlanmalı
2- FARK YARATAN BİR EĞİTİM
Eğitim fark yaratmalı. Katılımcının girdiği eğitim daha önce girdiklerinden ve benzerlerinden farklı olmalı eğitimin kendine özgü bir konsepti olmalı.
Eğitim fark yaratmalı. Katılımcının girdiği eğitim daha önce girdiklerinden ve benzerlerinden farklı olmalı eğitimin kendine özgü bir konsepti olmalı.
3- FARKINDALIK YARATAN BİR EĞİTİM
Eğitim
farkındalık yaratacak uygulamalarla desteklenmeli. “ Farkında olmak demek an
içinde yaşamak, yani şuurlu ve uyanık olmak demektir “
Örneğin: Bir müşterimi seviyorum eğitiminde, Personele
·
Müşterinin
önemini,
·
Müşteri
olmazsa ne olabileceğini
·
Müşteri
kaybının nelere yol açabileceğini vb..
Bir
senaryo ile yaşatmak ve farkındalık yaratmak.
4- HEDEF ODAKLI BİR EĞİTİM
ü
Eğitimin
hedefleri belirlenerek içerik hazırlanmalı.
ü
Doğru konu
ü
Doğru
eğitim içeriği
ü
Doğru
eğitim hazırlığı
ü
Doğru
eğitim tekniği
ü
Doğru sunma
ü
Doğru kitle
ü
Doğru
feedback
5- HEYECAN YARATAN BİR EĞİTİM
· Eğitim
kişilerde heyecan yaratmalı.
· Kişi
eğitime gelmeden eğitimi için heyecanlanmalı ve sürpriz bir şey olduğu
belirtilmeli ( Eğitim içeriği kendisine davetiye olarak gönderilmeli )
·
Eğitimler
resimli olarak duyurulmalı, diğer çalışanlar bu resimleri görüp merak etmeli
6- İNTERAKTİF BİR EĞİTİM
Katılımcıların
eğitimde aktif olacakları, Eğitimi birlikte oluşturacakları, Bireysel olarak
herkesin eşit katılımını sağlayacak uygulamalarla desteklenmeli.
7- YARATICILIĞA TEŞVİK EDEN BİR EĞİTİM
Bireysel ve
takım halinde eğitim içeriği ile ilgili yaratıcılığa teşvik eden uygulamalar
içermeli
8- SİSTEMATİK DÜŞÜNMEYİ SAĞLAYAN BİR EĞİTİM
ü Yazmak çok
okumuş, bilgili kişilerin yaptığı bir etkinliktir.
ü
Yazmak
sistematik düşünmeyi kazandırır.
ü
Düşüncelerimiz,
kağıt üzerine dökmeye geçinceye kadar net değildir.
ü
Bu nedenle
eğitime giren kişilerin eğitim içinde veya dışında yazmalarının sağlanması.
Örneğin: Eğitim
sonunda eğitim alanlardan o gününün nasıl geçtiğini ve neler öğrendiklerini
kısa kısa bir arkadaşına mektupla anlatması istenebilir. Bir iki kişinin ki
okutulabilir.
9- DİNLEYENİN AKLINDA SORU İŞARETİ BIRAKMAYAN BİR
EĞİTİM
Ø Eğitiminin içeriği hazırlanırken dinleyenin aklında soru işareti oluşturacak kelimeler, konular ve uygulamalar kalmayacak şekilde hazırlanmalı.
Ø Eğitimin başında herkesten bu eğitimden neler öğrenmeyi beklediklerinin kısaca eğitimden beklentilerini öğrenmek.
Ø Eğitim sonunda ise teker teker o kişilere beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığını sormak.
Ø Eğitim yaşanmış örnekler ile ( Kişisel, Kurumsal, Sektörel ve dünyadan ) pekiştirilmeli.
Ø Tekrar etmesini sağlayan ( Paylaşımcı )
Ø Eğitiminin içeriği hazırlanırken dinleyenin aklında soru işareti oluşturacak kelimeler, konular ve uygulamalar kalmayacak şekilde hazırlanmalı.
Ø Eğitimin başında herkesten bu eğitimden neler öğrenmeyi beklediklerinin kısaca eğitimden beklentilerini öğrenmek.
Ø Eğitim sonunda ise teker teker o kişilere beklentilerinin karşılanıp karşılanmadığını sormak.
Ø Eğitim yaşanmış örnekler ile ( Kişisel, Kurumsal, Sektörel ve dünyadan ) pekiştirilmeli.
Ø Tekrar etmesini sağlayan ( Paylaşımcı )
10 - ÖLÇÜMLENEBİLEN BİR EĞİTİM
ü
Eğitimin
başarısını ölçmek ve katılımcıların kendi bildiklerini kontrol etmesi için;
ü
Eğitim
sonunda mutlaka kısa test yapılmalı ve birlikte cevaplandırılarak sonuçları
paylaşılmalı
ü
Eğitim
değerlendirme formu doldurulmalı
11 - RAHATLATAN BİR EĞİTİM
Eğitime gelen katılımcılar genellikle yoğun bir çalışma
ortamından gelmektedirler.
Hatta bazen izinli günlerine denk gelmekte veya izin
günü gelmeden yoğun bir çalışma haftasının en son gününe denk gelmektedir.
o Sabah başlayan eğitimlerde rahatlatıcı ve eğitime hazırlayıcı bir aktivite ile başlanmalı.
o Eğitim süreleri gözden geçirilmeli.
o Konu ağırlıkları dengeli dağıtılmalı.
o Eğitim verilecek ortam gözden geçirilmeli ( Masa, Sandalye vb. 1 Tam gün orda oturduklarını düşünerek )
o Eğitimciler çıktıklarında
o Sabah başlayan eğitimlerde rahatlatıcı ve eğitime hazırlayıcı bir aktivite ile başlanmalı.
o Eğitim süreleri gözden geçirilmeli.
o Konu ağırlıkları dengeli dağıtılmalı.
o Eğitim verilecek ortam gözden geçirilmeli ( Masa, Sandalye vb. 1 Tam gün orda oturduklarını düşünerek )
o Eğitimciler çıktıklarında
“ İyi ki bugün bu eğitime geldim. Yeni şeyler öğrendim, Eğlendim, Dinlendim, Rahatladım “
Bu metodolojiyi güzel bir sözle tamamlayalım;
v
Ne
duyduysam UNUTTUM.
v
Ne duyar ve
görürsem, biraz HATIRLARIM.
v
Ne duyar,
görür ve onunla ilgili soru sorar veya birisi ile tartışırsam, ANLAMAYA
BAŞLARIM.
v
Ne duyar,
görür, tartışır ve yaparsam, bilgi ve beceri KAZANIRIM.
v
Başkasına
ne öğretirsem, İYİCE ÖĞRENİRİM.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder